TPM pilot projekt egy profileszterga gépen

gép

A kihívás

2018. elején egy vasúti tehervagonok felújításával foglalkozó cég azzal a problémával keresett meg minket, hogy az egyik kulcs berendezésük termelő kapacitását szeretnék növelni, valamint annak működését stabilabbá tenni.

A munka érdekesnek ígérkezett a több mint 100 évvel ezelőtt épült gyárban, ahol a modern gépek mellett néhány igazi „ipartörténeti műemlék” is fennmaradt annak minden érdekességével. Emellett a klasszikus értelemben vett gyártásról sem beszélhettünk.

A TPM bevezetés megkezdése kapcsán a választás egy körülbelül egy éves, egyedi gyártású profilesztergára esett, amely kiemelt fontosságúnak bizonyult a vasúti kerékpárok felújításában.

„A vasúti kerékpár nem bicikli”

A berendezés működéséről sok mindent el lehet mondani, de talán beszédesebbek az OEE mérés eredményei. A projekt során kialakított adatgyűjtés első hónapjában az általános berendezés hatékonyság értéke épp csak megközelítette 75 %-ot. Ez egyes iparágakban, öregebb gépeknél, bonyolultabb gyártási folyamatoknál jó eredménynek minősülhet, de esetünkben a fejlődés kiinduló bázisát jelentette. Fontos kiemelni, hogy a nyári leállásig eltelt 19 hétben az OEE értéke 5 alkalommal is 70 % alatt maradt. Ez a változékonyság komoly fennakadást okozott a vevőkiszolgálásban!

A munka összefoglalása röviden

  • Kulcs emberek kiválasztása és számukra szemléletformáló tréning
  • Kezdeti tisztítás
    • A gép megtisztítása
    • Berendezéselem lista összeállítás (80 fő egység)
    • Állapotfelmérés: 23 feltárt hiba, 39 jellemző probléma
    • Működést nehezítő, de közvetlen gépállást nem okozó problémák, fejlesztési lehetőségek azonosítása: pl. hiányzó munkatér megvilágítás vagy a kilökésnél a termékek sérülésveszélye
  • TPM bevezetés és csapatmunka
    • Helyreállítás, a berendezés fejlesztése a kezdeti tisztítás eredményei alapján
    • Vezetői bejárások a területen
    • 5S és autonóm karbantartás kialakítása
    • A gépkezelők TPM képzése, rendszeres tájékoztatása az előrehaladásról
    • Megelőző karbantartási tervek kockázatértékelés alapú kialakítása, bevezetése
    • Szükséges tartalék alkatrészek felülvizsgálata
    • OEE mérés kialakítása
    • Veszteségcsökkentő projektek indítása
    • Rendszeres széleskörű tájékoztatás
  • TPM audit és eredmények értékelése, projektzárás

Hatás

A nyári leállást követően a 27. héttől a 36. hétig (projekt zárása) az OEE átlagos értéke elérte a 89 %-ot. Ezen időszakban a legrosszabb héten is 83 %-os hatékonysággal működött a termelés. Az eredményekre partnerünk és mi magunk is büszkék lehetünk!

Kérdése van? Segíthetünk?