change_service_change_agents_feature

Országokon átívelő Lean projekt

USA – Magyarország – Lean

 

A kihívás

Egy multinacionális vállalat magyarországi telephelye papíripari gépek tervezésével és gyártásával foglalkozik, míg az eladás és a vevői igények specifikációja az Egyesült Államokban történik. A gyártás támogatása és a vevői igények véglegesedésének követése jelentős mennyiségű mérnökórát emészt fel, amelynek egy részét Megrendelőnk inkább műszaki fejlesztésekre, innovációra szerette volna fordítani.

A probléma megoldás folyamata hagyományos és Lean szemléletben

A hagyományos szemlélet:

Nincs idő alaposan megérteni a problémát, ellenben mindenki rendelkezik ötletekkel, elképzelésekkel a megoldásról. Mélyebb megfontolás nélkül megkezdődik az intézkedések bevezetése, melyek többségében nem a valós gyökérokot kezelik. Ennek hatására a kép még zavarosabbá válik, a hatásellenőrzés és a teljes probléma megoldási folyamat elnyúlik időben vagy kudarcba fullad.

A Lean szemlélet:

A probléma megismerése, mélyreható megértése kiemelt fontosságú, mely után az ellenintézkedések szinte maguktól értetődnek. Ennek eredményeként a hatás ellenőrzés és a további beavatkozások időszükséglete lerövidül. A teljes folyamat gyorsabban vezet eredményre.

Probléma megoldás PDCA szemléletben

A közös munka kezdete

A projekt első lépéseként megvizsgáltuk a Megrendelő által gyártott papírgépek típusait és a kapcsolódó gyártási volumeneket, értéküket. Végül a választásunk egy előmelegítő egységre esett. Ez lett a kiválasztott termékcsaládunk, hasonlóan az Értékáram elemzés első lépéséhez.

Ezután meghatároztuk azokat a helyi kulcsszereplőket a vevőkiszolgálás folyamatában, akiknek a bevonása feltétlen szükséges a jelen működés feltérképezésében és hiányosságainak azonosításában. Bevonásra került például a beszerzés, a raktározás, a forgácsolás és a szerelde, a mérnökség és a végtesztelés néhány kulcsembere is.

A közös munkát egy rövid alapozó workshoppal kezdtük meg, amelynek céljait a következőképp definiáltuk:

  • A projekt céljainak, elvárásainak, határainak tisztázása
  • Közös kép kialakítása a jelen helyzetről és a motiváció megteremtése a változáshoz
  • A projekt tervezett menetének megismerése
  • Lean alapismeretek átadása

Szakmai szerepvállalás

  • Projekt koncepció megtervezése
  • Pilot gép típusának meghatározása a gyártás jellegzetességei szerint
  • A projekt kulcsszereplőinek azonosítása
  • Felsővezetői tájékoztató és projektindító workshop
  • A közös megértés és elköteleződés megteremtése a projekt kapcsán

A probléma megfogalmazása

A csapat számára hamar világossá vált, hogy a jelen működés problémáinak megfogalmazásához nem elegendő önmagában a gyártástámogatásra fordított mérnökórák figyelembevétele. Néhány további felszínre került probléma:

  • A gyártásindítás pillanatában hiányzó alkatrészek
  • A gyártási tervek többszöri módosítása, miközben a gépek gyártása már megkezdődött
  • A kiszállítás során lemaradt alkatrészek
  • A túlórák, hétvégi plusz napok mennyisége
  • Az együttműködés és kommunikáció az amerikai központtal

Az egyszerűség kedvéért az esettanulmányban a mérnöki óra ráfordításokra koncentráltunk és visszamenőleg öt gép adatait vizsgáltuk meg a kiindulási állapot definiálásához.

Probléma megfogalmazás:

Átlagosan 290,4 óra mérnöki támogatás szükséges egy előmelegítő gép gyártási folyamatának támogatására.

Fontos:

A probléma megfogalmazása során nem keresünk megoldásokat, felelősöket! Csak a tünetekre fókuszálunk és tényszerűen, mérőszámok segítségével írjuk le a jelen állapotot!

Szakmai szerepvállalás

  • A problémák tény alapú megfogalmazásának oktatása
  • A probléma megfogalmazáshoz szükséges mérőszámok körének meghatározása SQDCI (Safety, Quality, Delivery, Cost, Inventory) szemléletben
  • A rendelkezésre álló adatok közös elemzése és a problémák rangsorolása, megfogalmazása
  • A csapat munkájának támogatása, irányítása

A következő részekben ennek az összetett, nehezen átlátható problémának a lebontásáról és a projekt céljának, részcéljainak meghatározásáról, valamint a teljes folyamat felméréséről és elemzéséről olvashatunk.

 

FOLYTATJUK….

Kihez fordulhat?